1. Stuur een servicemail

Heb je als bedrijf te maken met bedrijfsspecifieke coronamaatregelen? Doe je bijvoorbeeld iets extra’s, zijn overheidsmaatregelen van toepassing of kun je juist minder voor je doelgroep betekenen? Een servicemail biedt uitkomst. In de mail breng je jouw klant op de hoogte van gewijzigde openingstijden, aangepaste dienstverlening, langere levertijden, coronamaatregelen, enzovoorts. Heb je nog geen geschikt mailprogramma? Met Mailchimp kun je snel en gratis van start. Wil je weten hoe het zit met servicemails en AVG? Vanwege hun informatieve functie gelden er andere regels dan bij mails vanuit commercieel belang. Het advies van DDMA lees je hier.


2. Stel gerust

Bij een crisis heerst er altijd onzekerheid. Dingen gebeuren heel snel, er komt een enorme stroom informatie op gang en ook in de media wordt veel gezegd (en tegengesproken). Het is daarom belangrijk om als bedrijf snel en duidelijk te communiceren en de eigen doelgroep gerust te stellen. En dat doe je niet door zélf vanuit paniek te handelen, je negativiteit van je af te gooien en je te laten leiden door emoties. Dat doe je door rustig in kaart te brengen wat de crisis betekent voor jouw bedrijf en je klanten en dát inzichtelijk op een rijtje te zetten. Zodat je klant precies weet wat ie wel en niet van je kan verwachten. En stel ze ook in de gelegenheid om vragen aan je te stellen. Wees bereikbaar. Wees er voor ze.

Heb je trouwens onze set gratis corona-iconen al gezien? Superhandig voor jouw berichten!

 

3. Bied alternatieven

Ja, het is zuur, dit alles. En ja, we hebben het allemaal zwaar. Heel zwaar – ieder op onze eigen manier. Maar dit is ook het moment om op te staan! Om je bedrijf niet naar *** te laten gaan. Gaan we in beperkingen denken? Of in oplossingen? Niet kijken naar wat niet gaat… kijken naar wat wel! En met een beetje creatief vermogen ontstaan er nieuwe kansen. Velen gingen je al voor: van een bier-drive-through tot het starten van een eigen bezorgdienst. Van het creëren van online vermaak tot het creëren van saamhorige acties. Maar alles natuurlijk met de juiste omgangsvoorschriften in acht genomen. Dat spreekt voor zich.

Kom je er zelf niet zo goed uit wat voor jouw bedrijf een creatieve oplossing kan zijn? Wij sparren natuurlijk met je mee!

Dat waren ze. Onze drie tips. Ready to hit back?
Heb je er hulp bij nodig? We can help you out.


24 maart 2020 - 13:08