Influencers hebben een belangrijke invloed op het koopgedrag van de consument. Hun trouwe community vertrouwt op de aanbevelingen van hun grote voorbeeld. Influencer marketing kan tegenwoordig dan ook in één adem worden genoemd met social media marketing en content marketing, maar werkt het ook hetzelfde?

Trending op social

Bij influencer marketing wordt de boodschap van een product of merk overgebracht door een invloedrijk social media-figuur. Denk bijvoorbeeld aan Kim Kardashian en haar zusjes, maar ook dichterbij huis hebben we influencers: Enzo Knol, Monica Geuze en Anna Nooshin bijvoorbeeld. Ze gebruiken hun eigen sociale kanalen om jouw product te promoten: YouTube, Facebook, Instagram, SnapChat of Twitter. Vaak ook op hun eigen herkenbare manier, in vlog-vorm bijvoorbeeld, soms vraagt een influencer om een script.

In recent onderzoek van Twitter geeft 40% van de ondervraagden aan dat ze wel eens een aankoop hebben gedaan op aanraden van een influencer. Influencer marketing kan tegenwoordig dus in één adem worden genoemd met social media marketing en content marketing, maar wanneer zet je het in? Dit hangt af van je doel, je doelgroep en hetgeen dat je wilt aanbieden. In principe kun je voor de volgende doelen influencers inzetten:

– Naamsbekendheid genereren
– Betrokkenheid creëren
– Zichtbaarheid vergroten

Influencer Checklist

Doelgroep bepaald, doel vastgesteld, product klaar om te worden gelanceerd. En dan? Als je wil samenwerken met een influencer is het belangrijk dat je de juiste persoon kiest. Past dit gezicht bij jouw merk? Of belangrijker nog: is zijn of haar community jouw doelgroep? We hebben een kleine checklist gemaakt.

1. Breng je doelgroep in kaart

Aan wie wil je jouw boodschap of product overbrengen? Zijn het tienermeiden die fashion vlogs volgen? Of juist het tegenovergestelde? Het is belangrijk om te weten wie je als publiek wil, voordat je de juiste influencer kunt kiezen.

2. Kies de juiste influencer

Kies niet zomaar een influencer op basis van zijn grote bereik of mooie blauwe ogen. Neem de tijd om uit te zoeken waar deze persoon voor staat, of hij ervaring heeft met soortgelijke producten als het jouwe en hoe wordt omgegaan met reacties vanuit de community. Kortom: sluit deze influencer aan bij jouw product of merk? Geen idee waar te beginnen? Kijk dan eens op de Nederlandse Influencer Engagement Index.

3. Duidelijke afspraken

Wil je een script aanleveren of mag de influencer zelf invulling geven aan de reclameboodschap? Betaal je per uiting of huur je iemand voor een bepaalde periode in? Maak duidelijke afspraken met elkaar en zet deze vooraf op papier. Maak duidelijk wat je verwacht en wat je in ruil daarvoor aanbiedt. Dit kan een financiële vergoeding zijn, maar bijvoorbeeld ook een gratis product voor de influencer en/of de volgers.

4. Hou de resultaten bij

Weinig reacties en idem dito wat betreft de verkoopcijfers? Gooi niet meteen de handdoek in de ring. Het is goed om resultaten bij te houden. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat de doelgroep van influencer X nauwelijks reageert. Proberen we de volgende keer gewoon influencer Y! Het is altijd even testen wat de beste match is. Het is goed om dat inzichtelijk te maken.