Dat heeft alles te maken met een uitspraak van Het Europees Gerechtshof, afgelopen oktober. Het gevolg? De regels voor jouw cookiemelding zijn nu nóg strenger. We vertellen je er alles over. En welke impact de uitspraak heeft voor jouw situatie.

 

Iets met ‘echte’ toestemming

Het Europees Gerechtshof deed afgelopen oktober dus uitspraak over ‘het opslaan van gegevens met cookies’ en ‘de toestemming die daarvoor nodig is van de websitegebruiker’. Waarom? Omdat er nogal wat onduidelijkheid heerste rondom de wetgeving. Want hoe moest een goede cookiemelding er nou eigenlijk uitzien? Tegenstrijdige berichten op het web zorgden voor ‘een grijs gebied’. En daardoor leek het allemaal dik mee te vallen. Van ‘échte toestemming’ was eigenlijk niet echt sprake. Zo kon je met wat vooraf aangevinkte checkboxes of zelfs het verkrijgen van ‘impliciete toestemming’ – hoe slim – gewoon door blijven gaan met het verzamelen van je waardevolle cookies. Maar dát… is nu verleden tijd. Zo heeft het Europees Gerechtshof bepaald.

 

Oké, nu even concreet

De wetgeving over cookiebeleid is door de uitspraak nu zo klaar als een klontje: wil jij marketing tags blijven activeren bij je bezoeker, dan heb je daar ‘expliciete gebruikersactie’ voor nodig. De volgende trucjes mogen écht niet meer:

  • Gebruik je een melding als: ‘als je doorgaat met het gebruiken van deze website, dan geef je automatisch toestemming’? Niet meer geoorloofd! Impliciete cookietoestemming is vanaf nu verboden.
  • Gebruik je checkboxes die al aangevinkt staan? Helaas… verleden tijd! Automatisch aangevinkte velden zijn niet toegestaan – ook niet op de cookiebar settingspagina.

 

Cookiemelding… Hoe dan wel?

De gebruiker moet weten dat je van hem of haar een expliciete toestemming verwacht. Je cookiebar? Die kun je dus maar beter aanpassen. En wel op de volgende manier:

  • Alle toestemming voor cookies moet je verkrijgen via een expliciete handeling van jouw bezoeker: hij of zij moet de checkboxes actief aanvinken.
  • Liever niet met aparte selectievakjes werken? Dat snappen we (irritant!). Gelukkig is dát niet per definitie nodig. Ook toegestaan is: een duidelijke omschrijving in je cookiebar dat cookies geplaatst worden voor reclame- en/of personalisatiedoeleinden na toestemming van de gebruiker. Hierna is het voldoende om de gebruiker te laten accepteren via de ‘ik accepteer’ knop – zolang er ook maar een optie ‘ik accepteer niet’ is.

 

Ons cookiemelding advies

Al jouw marketingacties en –mogelijkheden vallen of staan met de toestemming van jouw gebruiker. Daarom is het belangrijk om goed te communiceren waar de toestemming voor nodig is en wat het de gebruiker oplevert. Probeer je data te verkrijgen op een manier die mensen prettig vinden. Richt je cookiemelding of cookiebar dan ook in naar dit doel! Natuurlijk helpen wij daarbij:

  • We hebben een ijzersterke cookie-plug-in voor je klaar staan. Eentje waarmee je jouw bezoeker easy laat instemmen met jouw cookies. Informatief, functioneel én gebruiksvriendelijk.
  • We controleren en updaten je marketing tag setup, zodat de scripts die cookies plaatsen daadwerkelijk pas in werking gaan ná expliciete toestemming. Zo voldoe je aan wet- en regelgeving.

 

Zullen we het samen doen?

Tja, tot zover dus: cookies. Wat zullen we ervan zeggen… Het blijft een hoofdpijn-dossier, nietwaar? Maar laten we wel zijn: uiteindelijk komt het de privacy van de eindgebruiker ten goede. En dat is ook wat waard.

Zullen wij voor je aan de slag om jouw website (weer) cookiebeleid-proof te krijgen? Dan houden we alles onder controle! Neem snel contact met ons op.

 

 


10 december 2019 - 12:28