In opdracht van de provincie Drenthe ontwikkelden we een overzees MiniProgram voor WeChat, het innovatieve social platform in China van technologiebedrijf Tencent. Binnen twee maanden tijd!! Een unieke prestatie waar we trots op zijn 🙂 Pas sinds november 2018 is het mogelijk om als niet-Chinees bedrijf een MiniProgram te bouwen.

Met het ontwikkelen van een uniek MiniProgram zetten we in op cross-border e-commerce. Chinese touroperators krijgen de mogelijkheid om rechtstreeks toeristische diensten af te nemen bij de Nederlandse toeristensector. We ontwikkelden het WeChat MiniProgram Dutch Travel Specials, dat complete reispakketten naar Nederland biedt met in het bijzonder ‘toeristische hotspot Drenthe’ als trekpleister. Dat is relevant voor Chinese toeristen die een reis naar Nederland willen afleggen. Niet alleen kunnen ze hun verblijfplaats bij o.a. de meest markante horecaondernemer van Drenthe boeken, ook kunnen ze complete reis- en dag arrangementen afnemen om alle hotspots van Nederland mee te kunnen pakken. De start van een heuse ‘Drentse ambassade voor toerisme’ in Jiaxing die op 27 maart jl. opende, is een mooie aanvulling op die rechtstreekse communicatie!

Uitdaging

Zakendoen in China betekent zakendoen in een land waar verbindingen met buitenlandse websites als Facebook, Twitter en Google geblokkeerd worden en waar internetautoriteiten naar eigen inzicht inhoud blokkeren en verwijderen. Bovendien hadden we te maken met enorme tijdsdruk; het project moest binnen enkele maanden klaargespeeld. Een heuse uitdaging:

Bij aanvang van de opdracht wisten we waar we aan begonnen; een zeer kort tijdsbestek en dat in China, het land van de Great Firewall. Van het meest verfijnde en omvangrijke censuur- en surveillancesysteem ter wereld. Het dynamische karakter van China maakte het ons niet altijd makkelijk, maar het bood ons ook kansen. Dankzij nauwe samenwerking met Chinese lokale partners wisten we de lokale Chinese consument te begrijpen en konden we onze kanalen en middelen daar exact op laten aansluiten. Bij de ontwikkeling van een MiniProgram screent de Chinese overheid de inhoud in uitgebreide controleprocedures. Pas na goedkeuring kan een programma ‘de lucht in’. Je wordt voortdurend gecheckt op integriteit.

Door de stappen die wij als bureau hebben gezet hebben we onze opdrachtgever, de provincie Drenthe, op de internationale kaart gezet. Bovendien dragen we bij aan een betere spreiding van toeristen in Nederland, wat naadloos aansluit bij het landelijke beleid van het ministerie van Economische Zaken. Ook hebben we als bureau veel nieuwe ervaring opgedaan. Een goede connectie maken met Chinezen, een relatie opbouwen en tot een eindresultaat komen, dat is een hele expertise op zich. Expertise die we bij een volgend internationaal project weer in kunnen zetten!

 

Â