Doen jullie ook aan Scrum?

Scrum met Loes - Amazing Mixed Media Minds

Ja! Wij werken ook volgens de scrum-methode. Scrum is een flexibele manier van werken in een wereld die nooit stilstaat. Het is geen doel op zich, maar wel een transparante en efficiënte manier om (grotere) online projecten aan te pakken. Ons team is gecertificeerd, we hebben een Scrum Master en indien nodig (wanneer de klant geen capaciteit heeft) ook een Product Owner.

Scrum Master en Product Owner

Na 11 jaar als projectmanager op de ‘offline’ afdeling, ben ik geswitcht naar de online afdeling. Een uitdagende carrièremove op een ander werkgebied in mijn vertrouwde functie (projecten begeleiden, relatiebeheer, klantcontact). Het team in de online studio is Scrum-gecertificeerd. Dat was voor mij een directe reden om me daar ook in te verdiepen. Inmiddels ben ik gecertificeerd Scrum Master en Scrum Product Owner en zie ik veel toepasbare voordelen van deze methode.

Hoe werkt het?

We werken samen als één toegewijd team (maar dat deden we bij Amazing altijd al). In plaats van veel tijd te steken in het schrijven van plannen, delen we het project op in sprints: periodes van twee tot vier weken. Elke sprint wordt afgesloten met een oplevermoment. In de daarop volgende sprints bouwen we door tot het besproken resultaat ‘definition of done’ is behaald. Doordat de klant onderdeel van het team is – als Product Owner – is hij/zij op de hoogte van het verloop, ook op financieel gebied. Dit betekent geen verrassingen achteraf en een focus op kwaliteit! Scrum is eigenlijk bedoeld voor langlopende IT-projecten. Hoe kan je scrummen met kortlopende projecten bij een reclamebureau? Natuurlijk proberen we volgens de scrum-regels te werken. Vooral de grote voordelen pikken we hiervan mee: transparantie, kwaliteit en communicatie. Onze ervaring ligt vooral bij het bouwen van grotere websites, maar we denken dat Scrum ook voor kleinere marketingcampagnes ingezet kan worden.Amazing Scrum gecertificeerd

Voorbeeld: campagne voor nieuw product

  • In de eerste week onderneem je meteen actie. Je deelt een glimp van het ontwerp via social media.
  • De feedback die hierop volgt gebruik je om in de tweede week de volgende stap te zetten. Je zorgt voor media-aandacht, waar weer nieuwe lessen uit volgen.
  • Vanaf week drie gaan we ‘sprinten’. Dit zijn eigenlijk mini-projecten die elke keer een concreet resultaat opleveren. In plaats van de klassieke methode, waarbij je precies weet waar het zal eindigen, werk je stap-voor-stap naar jullie eindambitie toe bijvoorbeeld naar een succesvolle lancering van het nieuwe product!

Kortom, leuk en leerzaam! Meer weten over Scrummen? Ik praat je graag bij via loes@amazing.nl of telefoonnummer 055 526 88 88.