Wat zijn Instagram stickers

Een Instagram sticker is niks minder dan een bewegende afbeelding; een dynamisch plaatje, een ‘gifje’. GIF is de afkorting van graphics interchange format: een grafisch bestandsindeling van pixels in de vorm van een looping-video (zonder geluid). Je kunt ze eenvoudig toevoegen aan zowel foto- als videostories. We weten ze allemaal te vinden. Maar wat nu zo zonde is: veel bedrijven en merken zien ze nog over het hoofd als krachtig stukje content dat ze heel easy zélf in kunnen zetten als lucratief marketingmiddel. Hoe zonde! Tijd voor verandering.

 

Lekker van mezelf

Waarom andermans gifjes gebruiken als ook eigen branded stickers mogelijk zijn? Met eigen branded stickers op Instagram ben je toch een stuk authentieker? Best wel satisfying om je eigen gifje te zien schitteren in je eigen verhaal – of dat van een ander 😉 . En daarnaast helpt het ook nog eens mee aan je merkzichtbaarheid, zorgen gifjes ervoor dat mensen sneller informatie tot zich nemen, vangen ze makkelijker de aandacht en spelen ze in op emoties. Zeker geen ‘leuk maar onnodig extraatje’ dus!

Eigen stickers kun je gewoon beschikbaar stellen in de bibliotheek van Instagram-stories. Je kan ze natuurlijk in je eigen stories gebruiken. Zo vallen ze lekker op en voeg je heel easy een vleugje creativiteit en eigen huisstijl toe! Of je nu je logo door het scherm laat stuiteren, je pay off laat dansen of kleine animaties laat zwieren door je scherm. Laat vooral lekker je creativiteit de vrije loop gaan, want hoe gekker hoe leuker!

Kijk, wij hebben ze ook

Niet alleen leuken onze stickers onze eigen Instagram stories op. Ook onze medewerkers en klanten weten inmiddels de gifjes goed te vinden en maken er veelvuldig gebruik van tijdens hun ge-story over Amazing. Bijvoorbeeld onze vrij-mi-bo-gif. Of onze ‘we do wow!’. Moedigen we alleen maar aan natuurlijk!

Hoe je onze stickers vindt? Door amazingnl te typen in de zoekbalk!

Eigen GIFJE anyone?

Je bent vast overtuigd: eigen GIF’s hebben is da bomb. En nu wil jij dat vast ook voor jouw merk of onderneming. No problemo. We helpen je graag bij het ontwerpen en maken van je eigen stickers. En daarvoor hebben wij iets supertofs bedacht: je eigen InstaStickerPack! Dat wil je! Neem snel contact met ons op voor de mogelijkheden en we denken in alles met je mee 🙂

 

 

Zelf aan de knutsel raden we niet aan, tenzij je echt raad weet met de volgende richtlijnen:

Stickers…

  • hebben minstens 20% transparante achtergrond
  • moeten oneindig loopen
  • kennen het liefst het formaat van 1200 x 1200 pixels
  • hebben het liefst 60 frames per seconde
  • moeten beschikken over een minimale basiskwaliteit
  • moeten inhoudelijk voldoen aan richtlijnen (geen naakt, enz.)

 

Hoe krijg je ze op Instagram?

Om jouw gifje op Instagram te krijgen, heb je een verified account (brand channel) nodig op Giphy: een online database en zoekmachine waarmee gebruikers korte looping-video’s kunnen zoeken en delen. Dat is gratis en gaat als volgt:

  1. Ga naar giphy.com en klik op ‘Log in’ (rechtsbovenin). Vervolgens kun je een account aanmaken door te klikken op ‘Join GIPHY!’.
  2. Vul de gevraagde gegevens in. Let op: om een brand channel aan te vragen is het belangrijk dat de registratie staat op een bedrijfsmail (email@jouwonderneming.nl) en niet op een hotmail/outlook/gmail-adres.
  3. Hierna kom je in het dashboard. Kies een profielafbeelding (wij zouden zeggen: je logo), vul de ‘over jou’ tekst in en voeg toe: de link naar je website én je instagram-account.
  4. Upload je GIF’s naar Giphy. Belangrijk detail: upload ze als sticker en niet als normale GIF. GiF stickers worden namelijk op een transparante achtergrond gelegd en dat is een voorwaarde om ze ook daadwerkelijk op Instagram te zien verschijnen. Nog een voorwaarde: je moet minimaal vijf GIF’s uploaden op je account om ‘mee te tellen’.
  5. Ook belangrijk: geef je stickers bij het uploaden 5 tot 10 relevante (descriptieve) tags mee, zodat ze vindbaar zijn. Tip: élke gif geef je sowieso de naam van je eigen bedrijf/merk mee, zodat ze gemakkelijk bij elkaar te vinden zijn.
  6. De laatste stap: vraag een brand channel aan, zodat je gifjes via de api van Giphy worden doorgegeven aan Instagram: klik op de drie puntjes bovenaan > klik op ‘faq’ > klik op ‘Giphy for brands and artists’ > klik op ‘apply for a brand channel’. Kies bovenaan dat je een apply wil voor een brand channel en vul de ontbrekende velden in. En… Apply!

 

Je moet wel even geduld hebben. Giphy beoordeelt élk ingediend gifje namelijk afzonderlijk, om er zeker van te zijn dat elk gifje in de databasis ‘verantwoord’ is. Behandeling van de aanvraag duurt tussen de 24 tot 48 uur. Zodra je account is goedgekeurd ontvang je een mail! Ook na goedkeuring duurt het nog even voordat je GIF’s zichtbaar zijn in Instagram. Meestal zo’n 24 uur, maar soms ook langer! Dan weet je ’t maar 😉

smaak te pakken?

Naast supertoffe stickers kun je dus als bedrijf of merk zijnde ook Instagram filters zélf ontwerpen en uploaden. Zo ga je voor exposure to the max! In deze blog vertellen we je hoe je gemakkelijk je eigen filter creëert.