Een goede website, een must.

Een goede website voor elke ondernemer

Een goede website, een must.

Bijna driekwart van de Nederlanders doet online aankopen. Levensmiddelen, kleding, cadeaus: we shoppen er op los. De online presence van een onderneming heeft dus een grote impact op het succes. Een website die niet aansluit bij de doelgroep, of erger: één die niet goed werkt, heeft geen kans van slagen.

Een goed werkende website, het klinkt als vanzelfsprekend. Toch zul je je tijdens een middagje surfen verbazen over het aantal sites dat je tegenkomt met één of meerdere problemen. Uit recent onderzoek van SIDN en MKB Servicedesk blijkt bijvoorbeeld dat 85,6 procent van de Nederlandse bedrijfswebsites die gevoelige gegevens verwerken geen gebruik maken van https. Https biedt bezoekers de zekerheid dat hun gegevens veilig zijn. Ook is 30 procent van de webwinkels nog steeds slecht bereikbaar. Dit houdt in dat de sites één of meerdere uren per maand uit de lucht zijn.

Een goede website: 30 procent webwinkels slecht bereikbaar

Eerste contact

Dat we met z’n allen steeds meer online doen, betekent dat de website vaak het eerste contact is met potentiële klanten. Je kan maar één keer een eerste indruk maken! Je website is daarom een belangrijk communicatiemiddel, naast de bestaande online en offline middelen. Met je online presence kan je de klantenkring uitbreiden, bestaande klanten meer diensten bieden en 24/7 toegankelijk en bereikbaar zijn.

Meten is weten

De resultaten die je online behaalt zijn goed meetbaar. Dat betekent simpel gezegd dat je elke klik die een bezoeker op jouw site doet kan volgen. Hiermee kan je de customer journey is kaart brengen, de route die jouw klanten afleggen voordat ze overgaan tot aankoop. Heb je dit helder? Dan gebruik je deze kennis om te optimaliseren. Zie je bijvoorbeeld dat een bepaalde pagina op de website leidt tot veel kliks naar aankopen, zorg dan dat je andere pagina’s op dezelfde manier inricht. Werkt een specifieke call-to-action goed? Pas deze dan op meerdere plekken toe. Optimaliseren op basis van websitestatistieken is een ‘ongoing proces’. Pas je dit op de juiste manier toe, dan valt er veel winst te behalen.

Let op: vanaf mei 2018 zal de Algemene Verordening Gegevensbescherming, of privacyverordening, van kracht zijn. Je mag dan niet ongevraagd gegevens verzamelen. Ons online team kan je helpen met vragen over de AVG!

Vereisten

Een succesvolle website is uniek, snel, overzichtelijk en goed vindbaar in Google. Iedereen wil gevonden worden op het moment dat de klant klaar is om te kopen. Hoe realiseer je dat? Ga voor jezelf na of de website aan onderstaande punten voldoet.

Waarom elk bedrijf een goede website nodig heeft

1. Functioneel

Is de website functioneel? Werkt hij op verschillende devices (desktop, mobiel en tablet)? En wordt alles juist weergegeven? Je wilt geen leads mislopen, doordat de website niet juist werkt of tijdelijk uit de lucht is.

2. Gebruiksvriendelijk

Een goede website is overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Om verkoop te genereren is het essentieel dat bezoekers kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dat de route helder is. Praktische tips: vermeld belangrijke bullet points op de homepage, gebruik een duidelijke menustructuur, rustige achtergrond en een lettertype met voldoende contrast.

3. Doelgroepgericht

Wie zijn jouw klanten en waar liggen hun behoeften? Als je het antwoord op die vraag weet, kan de klantbeleving optimaliseren en jouw doelgroep precies voorschotelen wat ze willen. Merk je bijvoorbeeld dat een bepaald product goed scoort bij jouw doelgroep of dat een specifieke pagina veel wordt bezocht? Zorg er dan voor dat dit product en/of deze pagina een prominente plek krijgt op de website en wordt uitgelicht op de homepage.

4. Betrouwbaar

Vertrouwen is een belangrijke overweging bij consumenten voordat zij overgaan tot aanschaf. Zeg nou zelf: als een website eruit ziet alsof hij in een dag gebouwd is en er geen contactgegevens worden vermeld, kijk je liever ergens anders voor je aankoop. Vermeld je adres op een contactpagina en bij voorkeur ook een telefoonnummer en routekaart. Het is ook een pré als je iets vertelt over de achtergrond van jouw bedrijf op een ‘Over ons’-pagina. Mensen willen graag weten met wie ze te maken hebben.

5. Goed vindbaar

Een succesvolle website of webshop wordt goed gevonden in Google. Veel ondernemers denken dat ze er na oplevering van de site al zijn. Alles werkt en de website ziet er goed. Toch begint het optimaliseren dan pas. Om goed te worden gevonden door (potentiële) klanten moet je zichtbaar zijn. Er zijn verschillende mogelijkheden voor website-optimalisatie. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachineoptimalisatie, advertising, linkbuilding, Google Mijn Bedrijf en optimalisatie voor én inzet van sociale kanalen.

Meer weten?

Komt jouw website door de checklist? Of kun je wel wat hulp gebruiken? Wil je meer informatie over website-optimalisatie of de mogelijkheden om een compleet nieuwe website te laten bouwen? Neem contact op via online@amazing.nl of bel 055 526 88 88.


14 december 2017 - 15:35

contact me

Bel of mail me via onderstaand telefoonnummer of e-mailadres.



Thanks voor je actie

We melden ons a.d.w. (Als De Wiedeweerga)!

cookies?

waarom?