Webshops: Meer tijd voor andere zaken

Het beheren van een webshop kost tijd. Denk maar eens aan bijkomende handeling zoals verzending, retouren of voorraadbeheer. Steeds vaker adviseren we onze klanten over hoe ze efficiënter kunnen omgaan met de werkzaamheden rondom webshop bestellingen. Webshopgroei zit namelijk niet alleen maar aan de omzet kant!

Optimalisatie van processen is vaak een interessante uitdaging. Vaak is in de loop der jaren een werkwijze ontstaan op basis van kassasystemen of gewoontepatronen waar iedereen aan gewend is geraakt, maar die vaak inefficiënt werkt. Automatisering van een gedeelte van dit proces kan in veel gevallen al aanzienlijk resultaat opleveren. Amazing zet voor webshops het open source platform Magento in; Een zeer uitgebreid platform met veel functionaliteiten die het de webshophouder een stuk gemakkelijker maken, mits je natuurlijk wel van deze slimmigheden gebruik maakt.

 Voorbeelden en tips

 Verzendingen

Gaat de handeling van de webshop, zoals verzendingen aanbieden aan de verzender en het maken van labels, nog grotendeels handmatig? Dan kan dat veel gemakkelijker! Met tools van bijvoorbeeld onze partner Paazl zorg je al voor een flinke optimalisatieslag in dit proces. Deze tool zorgt er niet alleen voor dat de webshopbezoeker de juiste verzendmethode te zien krijgt, maar ook wordt het proces erachter bijna volledig geautomatiseerd. Met een druk op de knop worden alle verzendingen aangeboden bij de verzenders. En… met diezelfde druk op de knop worden alle verzendlabels direct geprint, zelfs wanneer ze voor verschillende verzenders zijn. En dat scheelt al snel een half FTE aan tijd dat ergens anders aan besteed kan worden.

 Werken vanuit webshop platform of ERP

Als het gaat om efficiëntie is het goed om je af te vragen of je moet werken vanuit het winkel beheer systeem (ERP) of vanuit het webshop platform. Een webshop kan een doorontwikkeling zijn vanuit een fysieke winkel. Je hebt dan vaak de situatie dat kassa’s, voorraad en o.a. klantinformatie reeds vanuit één ERP pakket worden beheerd. Een webshop wordt in zo’n geval vaak aan het bestaande systeem gekoppeld om zo op de bestaande methode van de fysieke winkel verder te werken. Echter zijn deze systemen en methodes niet altijd efficiënt voor online verkoop. Denk hierbij aan retouren, credits, gedeelde voorraad, online klanten etc. Vaak biedt een webshop platform hiervoor passende oplossingen die bestaande winkel software niet biedt. Het switchen van het bestaande ERP systeem naar webshop platform voor specifieke onderdelen in het online aankoopproces kan een enorme procesverbetering opleveren. Het scheelt vaak tijd en biedt meer overzicht en inzicht voor het webshopteam.

Waar kun jij optimaliseren?

Een beslissing maken voor een switch in je processen doe je niet zomaar. Amazing helpt hierbij door eerst een goede procesbeschrijving te maken van je online verkopen. Zo brengen we in kaart welke onderdelen bijvoorbeeld vanuit ERP moeten komen en welke onderdelen beter vanuit het webshop platform aangestuurd kunnen worden. Ook bekijken we het huidige werkproces en spiegelen dat aan de optimale werkprocessen binnen het webshop platform. Gezamenlijk bepalen we vervolgens welke stappen van het proces kunnen worden geoptimaliseerd en of het nemen van deze stappen inderdaad rendabel is. Zo bouwen we samen met onze klanten zowel online als offline aan het meest optimale rendement van online shops.