grenzen zijn er om te verleggen

ni hao drenthe

Een ware primeur: voor het eerst opent een Nederlandse provincie een heuse ambassade in het buitenland. Drentse delegaties in het vliegtuig op weg naar China. Vrienden worden met Jiaxing City. Met Mr. Gu als best mate forever. Waarom? Om die Chinezen eens goed warm te maken voor een reisarrangement naar jawel: Drenthe. Zakendoen in China. Daar heb je ballen voor nodig. En een strak communicatieplan.

mooie leis, mooie leis

Voet aan de grond krijgen als niet-Chinees in een land van eigenaardige regels en wetten? Dat gaat niet zonder slag of stoot. We hebben het wel over China. Land van de Great Firewall. Van het meest verfijnde en omvangrijke censuur- en surveillancesysteem ter wereld. Waar verbindingen met buitenlandse websites als Facebook, Twitter en Google geblokkeerd worden en waar de internetautoriteiten naar eigen inzicht inhoud blokkeren en verwijderen. Maar wij houden wel van een uitdaging. Na een spoedcursus China wisten wij exact wat we moesten doen. Strijdvaardig ontwikkelden we een eigen MiniProgram voor WeChat – het one and only innovatieve social media-platform van Tencent, helemaal booming in China. We hebben die banden met de Chinezen eens even flink aangehaald. En thank god: na screening, screening én dubbelscreening is ons programma geaccepteerd door de Chinese autoriteiten. Een unieke prestatie voor een Nederlandse partij. Enerverend ook. Een grote touroperator-beurs in China… ook daar kom je niet zomaar te staan. We hebben het groots aangepakt. Werkten samen met ondernemers uit de toeristische sector. Met de meest markante horecaondernemer van Drenthe. Met Chinese applicatieontwikkelaars en vertalers. Strakke deadlines? Understatement. Binnen no-time moest een dik promo-offensief gereed zijn om die Chinezen te lokken. Om Holland te verkopen, met de focus op Drenthe. Groei voor de provincie gegarandeerd. Maar ook uitstapjes naar de Keukenhof, Amsterdam en Volendam ontbreken niet op het programma. En daar stonden ze – een delegatie van Drentse bestuurders en ondernemers op de beurs in China. Bewapend met een groot charmeoffensief. Een beursstand met puur Hollands gevoel. Kleurrijk en aantrekkelijk. Een werkend MiniProgram. Beursgidsen en Delfts blauwe klompjes als giveaways. Zo triggeren we ze wel, die Chinezen. Trekken we ze over de streep. Hup, in dat vliegtuig en die grens over. Selfie?

blauw
chinezen
drenthe
groots denken
hotspot
selfie
wechat